Presentació de l'Arxiu Virtual Jaume I als mitjans de comunicació
25 de setembre de 2006
En febrer de 2006 es van sentar les bases del programa informàtic que hauria de sustentar l'arxiu de documents que hui es presenta. El dia 1 de març es va donar inici a la col·lecció amb un document emblemàtic per a Castelló: el trasllat de la ciutat des del castell a la plana, ordenat per Jaume I. Des d'aquell moment s'han anat fent proves i correccions, per tal de millorar el contingut i la presentació, tasques que continuaran en el futur, i també s'han anat incorporant nombrosos documents, tant de la cancelleria reial aragonesa, com ara de l'església, els ordes militars, la noblesa, o els simples particulars, fins conformar un conjunt de 650 texts, amb els quals es presenta en el dia de hui als mitjans de comunicació, com a manifestació o primer homenatge que una institució pública, la Universitat Jaume I de Castelló, dedica al rei que li dóna nom, amb motiu de la commemoració del VIIIè Centenari del seu naixement, que tindrà lloc en febrer de 2008. Moltes vegades aquesta mena d'efemèrides solen celebrar-se de manera un tant improvisada i per omplir l'expedient. No és aquest el cas, ja que la Universitat Jaume I de Castelló vol que aquest homenatge siga permanent i al mateix temps útil a la comunitat científica, d'una banda, i d'altra a qualsevol persona interessada en el personatge i la seua època i, per extensió, per la història de la Corona d'Aragó. Per això s'ha estimat prudent donar inici a l'Arxiu prou ben abans de la commemoració d'aquest aniversari, de manera que quan arribe la data el projecte no siga una promesa sinó una realitat en forma de col·lecció que, si es possible, continga almenys 2.000 documents, dels quals unes tres quartes parts siguen de la cancelleria de Jaume I, la qual cosa permetrà el seu millor coneixement i animarà a seguir endavant, fins acomplir el desig de reunir en línia, i revisada, tota la documentació coneguda del seu regnat.